Søgemaskineoptimering

Long Tail søgeord

Long tail begrebet har eksisteret i flere år, og har været benyttet i flere forskellige sammenhæng. Begrebet stammer fra en økonomisk teori om efterspørgsel. Teorien forklarer hvordan der i en (vestlige) økonomi findes populære og ikke populære produkter på et givent marked. Teorien forklarer videre, at der på et hvert marked er en efterspørgselskurve, hvor der er nogle få produkter der er meget efterspurgt, og mange produkter der er lidt efterspurgt.

Long tail teoriens pointe er, at den samlede efterspørgsel efter upopulære produkter overstiger efterspørgslen efter de få populære produkter.

Long tail teorien kan også benyttes i forbindelse med søgemaskineoptimering [LINK TIL PAGELIFT] og udvælgelse af søgeord. Udskift begreberne populære produkter og upopulære produkter med populære søgeord og upopulære søgeord, og tingene begynder at tage form.

Long tail søgeord er de søgeord der ikke benyttes så ofte i søgemaskinerne, men som til sammen bliver brugt mere end de få populære søgeord.

Rigtig mange hjemmesider og webshops bruger masser af energi på at blive placeret på de populære søgeord, og glemmer helt long tail søgeordene. Der er både synd og skam, for der gemmer sig masser af potentielle kunder gemt i de mindre populære søgeord, som bare venter på at komme på besøg i webshopen.

Find de rigtige søgeord

For at få fat i kunderne er det vigtigt at finde frem til de rigtige søgeord. Det arbejde kræver både erfaring, adgang til værktøjer og tålmodighed. Men, oftest ligger en stor del af søgeordene lige foran næsen på os, og bare venter på at blive brugt til søgemaskineoptimering.

Driver du en webshop har du helt sikkert masser af long tail søgeord, som du kunne få masser af glæde af. De skal bare identificeres og søgemaskineoptimeres.

Forestil der for eksempel en webshop der sælger sko. Her vil det mest populære søgeord, og det mest nærliggende, være "sko". Ordet sko er meget generisk og kan benyttes i mange forskellige sammenhænge og konkurrencen for at ligge godt placeret i google er høj. Men, en webshop der sælger sko har formegentligt sine produkter delt op i en række varegrupper: Sommersko, vintersko, damesko, herresko osv. Hver varegruppe er i sig selv relevante søgeord for en webshop der handler med sko, men er ikke lige så populære som ordet "sko". Og hvis vi bevæger os længere ud af long tail søgeordene, så er det relevant at kigge på de enkelte produtker i webshoppen. Det kan for eksempel være "højhælede damesko i ruskind" et upopulært søgeord, som der ikke er særlig mange der søge på i Google.

Men hvorfor så gå efter en god placering på søgeordet "højhælede damesko i ruskind", når der kan opnås langt flere besøgende på ordet "sko"? Det er her hvor teorien om long tail kommer ind. For i en webshop der sælger sko, vil der måske være 500 forskellige produkter (sko) som hver i sær udgør et long tail søgeord. Summen af søgninger på long tail søgeordene vil, i føleg teorien, overstige antallet af søgninger på ordet "sko".

Konvertering med long tail

En anden fordel ved long tail søgeord er, at de meget specifikke søgninger oftere konverterer til salg end søgninger på de mere generiske søgeord.

Det kræver en forklaring…

En person der googler "sko" har en bestemt forventning til søgeresultatet. Det kan være at personen der ønsker at købe et par sko, og sådan en vil vi jo gerne have ind i vores webshop, for det er en potentiel kunde. Men det er jo ikke sikkert at webshoppen tilbyder lige den sko som kunden er på udkig efter, og så giver det ikke konvertering til salg.

Til gengæld, hvis kunden googler "højhælet damesko i ruskind" så er der stor chance for, at det lige præcis er sådan en sko der er til salg i webshoppen, og så er der ikke lang vej til at salget er en realitet.

Kom godt i gang med Long Tail

Skal du til at oprette en ny webshop, er en af de ting du skal have med i dine mange overvejelser, hvordan den skal søgemaskineoptimeres. Her kan det være relevant at kigge på brugen af long tail søgeord.

En ny hjemmeside eller webshop har ikke mange muligheder for at blive godt placeret på de mere generiske søgeord, hvor konkurrencen oftest er høj. Søgeord som "børnetøj", "brugskunst", "bil" og "lån" er eksempler på generiske søgeord med høj konkurrence, og det tager tid at få webshoppen placeret på side et i Google for disse ord.

Hvis du vælger at gå efter gode placeringer på de meget konkurrenceprægede ord med din nye webshop, så bevæger du dig ind på et marked hvor du ikke har mange chancer. Dine konkurrenter på de generiske søgeord har været flere år på markedet, deres sider er spækket med relevant indhold, de har høj troværdighed (trust) hos Google og de andre søgemaskiner og sidst men ikke mindst har de mange indgående links.

Som den lykkelige ejer af en ny webshop ønsker du hurtigst muligt at få trafik til din side. Du vil have kunder i butikken, så de kan fortælle videre til venner og bekendt om hvor fantastisk din webshop er. Da søgemaskineoptimering er en rigtig god måde at få kunder i butikken på, så er det naturligvis det du giver dig i kast med.

Og det er nu du skal benytte dig af din nyerhvervet viden om long tail søgeord…

For i stedet for at vente i månedsvis på at få en god placering på et af de mere generiske søgeord, skal du i stedet starte med at optimere for relevante long tail søgeord.

Du kan også stille et meget relevant spørgsmål:

- Ønsker jeg et være placeret på side 1 for et søgeord der bliver benyttet 200 gange om måneden, eller ønsker jeg at være placeret på side 30 på et søgeord der bliver benyttet 20.000 gange om måneden?

Svaret er simpelt for det hele handler om at få trafik til din nye webshop, og det får du ikke ved at være placeret på side 30.

Der er altså mere værdi i at benytte din forside, og andre af dine vigtigste sider i webshoppen, til at optimere til søgeord med lav konkurrence, og dermed blive placeret godt i Google. End at være placeret næsten godt på søgeord med høj konkurrence, som ikke genererer trafik på kort sigt.

At gå efter søgeord som kan generere trafik i løbet af kort tid, hjælpe dig til at opnå markedsandele hurtigt. Dermed kommer der omsætning i webshoppen, og der er råd til at udvide forretningen og foretage yderligere søgemaskineoptimering for de mere konkurrenceprægede ord.

Lad os tage udgangspunkt i søgeordet "børnetøj", hvor konkurrencen er høj, og mange webshops kæmper om at ligge på side 1 i Googles søgeresultat. Ønsker du at starte en ny webshop der sælger børnetøj, vil du naturligvis have et ønske om også at ligge på side 1 i Google. Desværre, som allerede nævnt, er konkurrencen høj, og din side er ny. Så selv om du investere tid og penge i en god placering på søgeordet "børnetøj", vil du opleve at der går måneder før der genereres trafik til din side fra google.

I stedet bør du kigge på long tail søgeord, og eventuelt vælge et par stykker hvor ordet "børnetøj" indgår. Det kunne for eksempel være søgeord som "farverigt børnetøj", "praktisk børnetøj til drenge" eller "børnetøj til skolebørn". Foretag søgemaskineoptimering for disse ord, og du har mulighed for hurtigt at opnå en god placering i Googles søgeresultat.

Og nu kommer det rigtig smukke…

Vælger du long tail søgeord hvor det generiske søgeord indgår, så vil du opleve at du med tiden også vil begynde at blive placeret godt på ordet "børnetøj". For, det er naturligvis det endelige mål og der hvor den store mængde af kunder befinder sig.