Søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering til webshop

Driver du en webshop og vil du gerne vide noget mere om, hvorledes du kan søgemaskineoptimere din butik, så har vi skrevet en lille guide, der hjælper dig godt på vej.

Der er taget udgangspunkt i, at en webshop er bygget som en pyramide; Nederst ligger alle produkterne, i midten ligger alle varegrupperne (produktkategorierne) og øverst ligger forsiden.

Dermed er der tre forskellige former for søgemaskineoptimering der kan gennemføres. Det er vigtigt at understrege, at alle tre metoder ikke er nødvendige at gennemfører, omvendt det kan være en rigtig god idé, da det giver det bedste resultat. De tre former for søgemaskineoptimering er:

  • Forsideoptimering
  • Varegruppeoptimering
  • Produktoptimering
  • Gennemførelsen af forsideoptimering adskiller sig fra gennemførelsen af varegruppeoptimering og produktoptimering. Ligeledes er målene med at søgemaskineoptimere varegrupper og produkter, forskellige fra de mål der sættes ved forsideoptimering. Din hjemmesides indhold og struktur er afgørende for valget af metode for søgemaskineoptimering. I det følgende vil de tre metoder blive gennemgået, og det vil blive diskuteret i hvilke scenarier de er bedst egnet.

    Forsideoptimering

    Ved denne metode fokuseres der på hjemmesidens forside. En webshop kan kun have en forside og dermed er der kun en side som kan søgemaskineoptimeres via denne metode. Det er derfor kun muligt at optimere for et primært søgeord eller sætning, samt et eller flere sekundære søgeord. Så for at denne form for optimering giver mening, skal din side have et vigtigt søgeord som er værd at satse på.

    Det første du bør gøre, er at undersøge hvor ofte dit primære søgeord benyttes i søgemaskinerne. Find ud af, om det virkelig er et populært søgeord og om det er indsatsen værd. Derefter bør du kontrollere dine konkurrenter for det givende søgeord og overveje om det overhovedet er muligt at blive godt placeret i søgeresultatet. Meget generelle ord, som for eksempel ’rejse’ og ’nyhed’ er forbundet med meget høj konkurrence, så måske er det bedre at satse på de to andre former for søgemaskineoptimering. Omvendt skal man ikke lade sig skramme af ord meget høj konkurrence, hvis det er ord der er vigtige for ens forretning. PageLifts forside er søgemaskineoptimeret for ordet ’søgemaskineoptimering’ som er et ord med meget høj konkurrence. Det kan lade sig gøre, og har man ikke selv mod på det, vil vi hos PageLift meget gerne hjælpe til.

    Har du besluttet dig for at optimere din forside for et enkelt ord, er det på tide at komme i gang med søgemaskineoptimeringen.

    Det ord eller sætning du har valgt, skal nu sættes ind på din hjemmeside, de steder hvor søgemaskinerne læser dit site. Først og fremmest er der selve din hjemmesides webadresse (url) altså din www.minside.dk. Hvor ’minside’ bør være dit søgeord, såfremt det er muligt. Specielt en søgemaskine som Yahoo kigger meget grundigt på en sides url, hvorimod Google ikke ligger så stor vægt på det. Herudover skal dit søgeord optræde i sidens titel, forskellige former for meta tags og selvfølgelig selve teksten på din forside.

    Indgår dit søgeord i dit logo og/eller firmanavn er det en rigtig god idé, at adskille de enkelte ord med et mellemrum. Hvis dit primære søgeord for eksempel er ’løbesko’ og dit firma hedder ’DeGyldneLøbesko’, så bør du skrive ’De Gyldne Løbesko’ på din hjemmeside og i dit logo. Årsagen til dette, skal finde i den måde du ønsker at andre hjemmesider skal linke til dig. For at opnå en god placering på ordet ’løbesko’ kræves det, at du hat mange indgående link med en ankertekst hvor løbesko indgå. Typisk vil andre linke til din hjemmeside med dit firmanavn som ankertekst, og så er der en verden til forskel om ankerteksten er ’DeGyldneLøbesko’ eller ’De gyldne Løbesko’. Ved at få links til din hjemmeside med de rigtige ankertekster er du kommet meget langt i forhold til at blive placeret godt i søgeresultatet.

    Links intern på din hjemmeside er også vigtige. Har du valgt at fokusere på optimeringen af din forside, så skal du sørge for, at alle andre sider linker til forsiden, med det primære søgeord som ankertekst.

    Varegruppeoptimering

    En webshop er typisk opdelt i en række varegrupper eller produktkategorier. Hver varegruppe er en samling af produkter som på en eller anden måde har noget til fælles. Varegruppeoptimering kan også benyttes til andre typer hjemmesider, så længe de er opdelt i flere kategorier (for eksempel forskellige typer artikler).

    Generelt kan det siges, at varegrupper skal optimeres for mere specifikke søgeord end forsiden. Er konkurrencen på din forsides søgeord for stor, er det en rigtig god idé at kigge på varegrupperne, for her vil konkurrencen alt andet lige være mindre. Typisk har en webshop 8-12 varegrupper og det giver mulighed for at have et søgeord/sætning pr. varegruppe og dermed genere en masse trafik til siderne.

    Der kan være forskellige niveauer af varegrupper. For at bruge en skotøjsbutik som eksempel, kan der være en varegruppe der hedder ’Mænd’, og en undergruppe der hedder ’Støvler’ og endnu en undergruppe der hedder ’Vandrestøvler’. Har du en webshop med flere undergrupper, bør du beslutte dig for, hvilke du vil fokusere din søgemaskineoptimering for.

    Optimering af varegrupper er langt hen ad vejen et spørgsmål om at strukturere links internt i butikken. Links til varegrupperne skal foregå med søgeordet som ankertekst (den tekst der vises ved et hyperlink). Samtidig bør der være noget tekst der beskriver den enkelte varegruppe, og teksten skal naturligvis indeholde det relevante søgeord. Husk at søgemaskinerne ikke kan ’læse’ billeder, så selv om et par støvler siger meget om varegruppen ’Støvler’ er det også godt at tilføje noget tekst hvor ordet ’støvler’ indgår.

    Som allerede nævnt, er den interne linkstruktur vigtig. Alle sider i din butik har typisk et link til varegrupperne. Det giver rigtig mange link og derved udvandes effekten. En god idé er derfor, kun at linke til for eksempel øverste niveau af varegrupper, eller at minimere sit antal af varegrupper til 8-12. Det gør også webshopken mere overskuelig for de besøgende. Generelt kan det siges, at jo flere varegrupper du linker til, desto mindre betydning får det enkelte link.

    En anden god måde at linke internet i butikken på, er ved at bruge de såkaldte breadcrumbs. Hvis du husker at benytte de rigtige søgeord i dine breadcrumbs, giver de nogle gode interne links. Lige som med optimering af forsiden, kan man også hjælpe de enkelte varegrupper lidt på vej, ved at skaffe eksterne links. Det kræver naturligvis en ekstra indsats, da der er flere varegrupper (og dermed sider) der skal skaffes links til, men det kan hurtigt vises sig at være besværet værd.

    Produktoptimering

    Jeg vil gætte på, at de enkelte produkter i din webshop præsenteres på hver sin side. For eksempel vil et bestemt par støvler have sin egen side, med et eller flere billeder, og noget beskrivende tekst. Samtidig vil jeg også gætte på, at antallet af produktsider langt overstiger antallet af sider med varegrupper, ligesom der jo kun er en forside i din butik. Så, ved at søgemaskineoptimere de enkelte produktsider er der rig mulighed for at optimere for en lang række forskellige søgeord og sætninger. Vælg et ord eller sætning pr. produktside, og du har hurtigt mulighed for at optimere for flere hundrede forskellige søgeord. Da søgeordene samtidig er meget specifikke, er der stor chance for, at flere af søgeordene bliver placeret rigtig godt i søgemaskinerne. Denne form for søgemaskineoptimering er lidt lige som at skyde med spredhagl; sigter man bare nogen lunde mod målet, så skal man nok ramme.

    Desværre er produktsiderne oftest placeret nederst i sidens struktur, og det er derfor svært at få overført PageRank til de enkelte produktsider. Samtidig ændrer produktsiderne sig også ofte. Nye produkter kommer til, og gamle udgår. Dermed er det også vanskeligt at skaffe eksterne links til produktsiderne, da de er meget dynamiske.

    En måde at forbedre den interne linkstruktur på, er at udvælge 5 til 10 produkter, som du ønsker skal være godt placeret i søgemaskinerne, og så linke til disse produkter direkte fra forsiden. Ved at linke til dem fra forsiden, overføres der PageRank og de får nemmere ved at blive placeret godt i søgeresultaterne.

    Ellers adskiller produktoptimering sig ikke væsentligt fra varegruppeoptimering. Det gælder om at få styr på den interne linkstruktur og skrive nogle gode produkttekster, hvor søgeordene indgår.