Søgemaskineoptimering

CMS til internetbutik

Står du og skal til at starte en internetbutik, ved du helt sikkert alt om, hvor mange vigtige beslutninger der skal træffes. En af de vigtigste beslutninger er, hvilket CMS (Content Management System) din nye internetbutik skal køre i. Kort fortalt er et CMS det it-system, der styrer din internetbutiks layout, varegrupper, vare, tekster, billeder, dankortbetaling og meget andet.

Der findes rigtig mange udbydere af CMS løsninger i Danmark, og selv om der er mange lighedspunkter mellem de forskellige systemer, så er der også mange faldgrupper du skal være opmærksom på.

En af de ting du skal have med i overvejelserne når du vælge hvilket CMS du vil benytte er, (ikke overraskende) søgemaskineoptimering. I denne artikel vil jeg fortæller lidt om, hvorfor det er vigtigt at tænke søgemaskineoptimering ind, og hvad du skal være særlig opmærksom på.

Godt begyndt er halvt fuldendt

Nu kunne man jo tro, at alle CMS systemer er i stand til at håndtere søgemaskineoptimering på en fornuftig måde. Men, det er desværre ikke tilfældet. Nogle leverandører af CMS systemer er meget ringe til at understøtte selv de mest basale teknikker til søgemaskineoptimering. Og nogle CMS systemer er direkte søgemaskinefjendtlige.

Har du først valgt et CMS system til din internetbutik, er det en meget stor opgave at skifte til et nyt. Det betyder så også, at du allerede inden du begynder at bygge din internetbutik, skal til at tænke på søgemaskineoptimering. Gør du ikke det, risikerer du at stå med en internetbutik som får meget vanskeligt ved at blive godt placeret i søgemaskinerne.

Det er derfor en rigtig god idé, at undersøge markedet for CMS systemer grundigt, inden du træffer beslutning om hvilket du skal vælge. Kontakt eventuelt andre internetbutikker for at hører om deres erfaringer. Du kan også kontakte PageLift for at få rådgivning i valget af CMS.

I de følgende afsnit vil jeg nævne nogle af de ting du skal være opmærksom på, når du vælger CMS til din internetbutik.

Meta data

Skal man vælge en ting der er vigtigere end alle de andre, er det muligheden for at redigere meta data. Meta data er oplysninger på den enkelte side, som fortæller noget om hvad siden handler om. De tre vigtigste former for meta data er:

  • Sidens titel
  • Sidens beskrivelse (description)
  • Sidens nøgleord (keywords)
  • Sidens titel er formegentlig den vigtigste oplysning på en side, set i forhold til søgemaskineoptimering. At kunne skrive en god titel hvor sidens søgeord eller sætning indgår, er afgørende for en god placering i søgeresultaterne.

    Sidens beskrivelse har ikke så stor betydning for placeringen i søgeresultatet, til gengæld er det den tekst der vises i søgeresultatet, og dermed fungerer beskrivelsen som salgstekst for din internetbutik. Tænk hvis dit CMS system ikke giver dig mulighed for selv at skrive de tekster der skal lokke kunder i butikken!

    Vær opmærksom på, at redigering af meta data skal kunne finde sted på både internetbutikkens forside, for varegrupperne og for de enkelte produkter. Nogle CMS systemer tilbyder at udfylde meta data automatisk, ud fra sidens indhold. Dette er ikke godt nok, da de tekster der genereres sjældent er gode nok til søgemaskinerne.

    Sitemap

    Et sitemap er en oversigt over alle de sider der findes på en hjemmeside, som for eksempel din internetbutik. Sitemap’et hjælper søgemaskinerne med at finde frem til alle dine sider, og er dermed med til at sikre, at siderne bliver synlige i søgemaskinerne.

    Undersøg om din CMS leverandør tilbyder funktionalitet til at generere sitemaps automatisk. Eller endnu bedre; tilbyder at udarbejde brugertilpasset sitemaps.

    Duplicate content

    Duplicate content kan oversættes til plagieret indhold. Altså indhold på en side som er stjålet fra en anden. Google og de andre søgemaskiner kan ikke lide dupicate content og man bør derfor undgå det, så vidt det er muligt.

    Nu er det jo ikke sådan at du bevidst har tænkt dig at plagiere indhold fra andre internetbutikker (vel?) og derfor skulle man tro, at duplicate content ikke er et problem. Men, problemstillingen er den, at rigtig mange CMS systemer genererer duplicate content ved at placere det samme indhold (for eksempel produktbeskrivelser) på flere forskellige sider.

    Problemet med duplicate content kan mere eller mindre løses ved hjælp af forskellige teknikker, men desværre er det langt fra alle CMS systemer som tilbyder dette. Dermed kan duplicate content meget hurtigt blive et problem for din internetbutik.

    Og meget mere

    Ud over de områder jeg har skrevet om i denne artikel, er der en række (mere teknisk) ting der er værd at undersøge, inden du vælger dit fremtidige CMS. Det drejer sig blandt andet om Robots.txt, dynamiske URL’er, svartider og håndtering af sub domains.

    For at ret skal være ret, vil jeg til sidst lige nævne, at der findes rigtig gode CMS systemer på det danske marked, som også er søgemaskinevenlige. Så der er stadig god mulighed for, at du får placeret din kommende internetbutik godt i søgeresultaterne.